De Brabantse tennisclub L.T.C. Bijstervelden maakt al een paar maanden gebruik van Taakie. Ondertussen heeft deze vereniging al 164 leden beter leren kennen via Taakie, waardoor zij verschillende taken kunnen matchen met de interesses van de leden. Lees hieronder meer hoe L.T.C het gebruik van Taakie ervaart.
Hoe gaat het met de club in tijden van Corona en specifiek met de inzet van jullie geweldige vrijwilligers?Momenteel zijn er geen wedstrijden mogelijk bij de vereniging, dus er wordt door de leden alleen getraind en vrij getennist. Dit kan door vooraf online een baan te reserveren en dat voor 1 uur per keer. Er mag niet gehusseld worden en er mogen geen competitiewedstrijden en toernooien gespeeld. Alle vrijwilligers die zich normaal gesproken inzetten voor de competitie, toernooien en interne seniorenactiviteiten zitten dus nog even “werkloos” thuis. Ook de kantine is dicht, dus de bardienstvrijwilligers hoeven niet ingepland te worden. Alleen voor de jeugd wordt zo nu en dan een activiteit georganiseerd. De jeugdcommissie, trainers en jeugdleden zijn dan bij zo’n activiteit als enigen op het park aanwezig, omdat ouders ook nog niet op het tennispark als toeschouwers aanwezig mogen zijn. Het is dus allemaal behelpen!
Het bestuur probeert in deze tijden wel contact te houden met de commissies en de vrijwilligers door een online overleg te plannen of via een WhatsApp groep contact met elkaar te houden. Maar ook door Taakie te gebruiken en te blijven communiceren over Taakie blijven leden betrokken bij de vraag naar vrijwilligers binnen de vereniging. Ze hebben weer iets om naar uit te kijken, want als we bijvoorbeeld weer toernooien mogen organiseren dan heeft de toernooicommissie handjes nodig en als jij dat Taakie aanneemt, kijk jij ook al uit naar het moment dat het weer mag! Het biedt mensen perspectief in deze moeilijke tijden en ook invulling van tijd die sommige leden nu misschien echt wel over hebben en graag ingevuld zouden zien.
Hoe ben je in aanraking gekomen met Taakie en waarom werd je enthousiast?
Ik kwam op social media een bericht tegen over Taakie. Dit zat op dat moment nog in de ontwikkelings- en testfase en ik heb onze vereniging toen aangemeld om op de hoogte gehouden te worden van de ontwikkelingen. Zo ben ik altijd de berichten over Taakie blijven volgen. Ik werd enthousiast over Taakie, omdat het me een moderne en laagdrempelige manier leek om binnen een sportvereniging meer leden te betrekken bij vrijwilligerstaken. Door de vrijwilligerstest heb je een beter beeld van wat leden kunnen, willen en waar de talenten liggen. Zo kun je veel beter taken matchen en gericht mensen benaderen. Persoonlijk leden benaderen van leden heeft natuurlijk heel veel voordelen, maar Taakie stuurt meldingen via WhatsApp met een aantal opties en leden kunnen dus heel gemakkelijk via WhatsApp met 1 druk op de knop reageren of ze open staan voor de taak of dat ze de taak niet leuk vinden… nee is immers ook een antwoord.
Jullie gebruiken nu een paar maanden Taakie, wat was je eerste indruk?
Taakie beheren is eigenlijk heel eenvoudig. In het begin is het natuurlijk even uitzoeken hoe het werkt, maar het is overzichtelijk en de verschillende knoppen en functies worden in handige filmpjes nog extra uitgelegd. Bij het verzamelen van vrijwilligersprofielen hebben we bewust de leden eerst geïnformeerd over Taakie. Dat de vereniging met deze vrijwilligerstool aan de slag ging en wat ze ervan konden verwachten. Er is via de mail en een bericht op de website uitleg gegeven over de vrijwilligerstest en het belang voor onze vereniging dat veel leden deze zouden invullen. Na een week is de vrijwilligerstest voor het eerst uitgestuurd. Het is erg leuk om de profielen terug te zien komen. Zeker als je profielen van leden binnen ziet komen van wie je eigenlijk het beeld had dat ze nooit zo betrokken leken bij de vereniging.
Wat heeft Taakie in deze korte periode jullie opgeleverd?
Nadat we nog een paar herinneringen uitgestuurd hebben voor het invullen van de vrijwilligerstest en we een bepaald percentage ingevulde vrijwilligersprofielen hadden, zijn we gestart met het uitsturen van de eerste Taakies. Dit hebben we ook eerst gecommuniceerd naar leden, dus de leden wisten dat ze iets binnen konden krijgen.
De eerste Taakies die we hebben uitgestuurd, waren Taakies voor commissies waar we echt wel handen nodig hebben, maar het waren niet de meest tijdrovende taken. We hebben gekozen voor Taakies binnen de communicatiecommissie, toernooicommissie, sponsorcommissie en in ons Buddy team om nieuwe leden te begeleiden. En met succes! Inmiddels hebben we in een week tijd via Taakie 5 nieuwe buddy’s gevonden, 2 leden voor de toernooicommissie en 1 lid dat gaat helpen met de communicatie. na een positieve reactie op een vraag heb ik meteen contact opgenomen met het betreffende lid en afspraken gemaakt. Hiernaast hebben we het positieve resultaat ook op social media gedeeld en in de aankomende nieuwsbrief gaan we er ook een berichtje over schrijven. Zo blijven we leden op de hoogte houden van Taakie en de resultaten en hopelijk gaan er dan nog veel meer leden JA zeggen tegen een Taakie.
Waarom zou iedere club met Taakie aan de slag moeten gaan?
Als jouw club het ook moeilijk vindt om de juiste vrijwilligers op de juiste plaatsen te krijgen, dan zou Taakie een heel geschikte tool kunnen zijn. Ik zou Taakie omschrijven als modern, laagdrempelig en eenvoudig in gebruik. En een positieve match geeft je zoveel energie… dat gun je iedere vrijwilliger en sportvereniging is deze lastige coronatijden.