Taakie

Vrijwilligers zijn sinds jaar en dag het fundament van iedere sportclub. Ze zijn goud waard. Toch hoor je nog vaak dat het lastig is om nieuwe vrijwilligers te werven. Sportclubs geven aan dat het werven en behouden van vrijwilligers hun grootste knelpunt is. Veel (ouders van jeugd)leden staan er wel voor open om een taak op te pakken, maar hoe bereik je hen? De nieuwe vrijwilligersmatchingstool Taakie zorgt er niet alleen voor dat het eenvoudiger wordt om mensen enthousiast te krijgen voor een vrijwilligerstaak, maar maakt het ook mogelijk om dit snel en efficiënt te organiseren. Taakie is vanaf nu partner van het magazine SPORT Bestuur en Management, al bijna twintig jaar dé kennis- en informatiebron voor bestuurders van sportverenigingen in Nederland.

Vanaf het ontstaan van de georganiseerde sport in Nederland is het doen van vrijwilligerswerk een vanzelfsprekendheid. 1,2 miljoen mensen zetten zich al belangeloos in voor sportclubs. Maar tijden, en ook de manier waarop iemand zich voor zijn club wil inzetten, veranderen. Waarom gebruik je niet de kracht van technologie, dachten Team Sportservice en Techonomy. Waarbij de persoonlijke wensen, behoeften en interesse van de leden en betrokkenen leidend zijn. Met die gedachte ontwikkelden zij Taakie.
 

Slimme technologie

Taakie heeft de succesvolle werkwijze van vrijwilligerswerving verpakt in een digitale toepassing die voor iedereen te begrijpen is. In een paar eenvoudige stappen heb je al een succesvolle match. Dat begint bij een korte vragenlijst om leden en vrijwilligers beter te leren kennen. Elke vrijwilliger beantwoordt tien vragen en die antwoorden geven een goede indicatie welke taken waarschijnlijk goed bij de persoon passen. Taakie maakt vervolgens de beste matches met een openstaande taak of functie. Via WhatsApp kan de match eenvoudig worden beklonken.
 

Samenwerking

Taakie is ontstaan uit een samenwerking tussen Team Sportservice en Techonomy, specialist in digitale marketing en datamanagement in de sport. In 2019 ontving Taakie uit handen van toenmalig minister van Medische Zorg en Sport Bruno Bruins een innovatieprijs. De bijbehorende cheque bood de mogelijkheid Taakie te ontwikkelen. Op 1 januari 2021 werd Taakie gelanceerd.Taakie wil sportclubs niet alleen ontzorgen, maar vrijwilligers en clubs ook helpen in hun ontwikkeling. Een doel wat ook past bij het magazine SPORT Bestuur en Management. Daarom slaan beide partijen de handen in één. Vanaf nu worden lezers van SBM heel regelmatig op de hoogte gehouden over de actuele ontwikkelingen omtrent Taakie, de verschillende functionaliteiten en natuurlijk gebruikerservaringen van verenigingen. Daarnaast krijgen alle Taakie klanten gratis een abonnement op SBM! Zo blijven sportclubs op alle fronten in ontwikkeling!
Benieuwd hoe Taakie werkt en wat je als club er allemaal mee kunt?